Postavy
V rámci zrychlení získávání zkušeností a zvýšení zisků zkušeností se musíme zaobírat také postupem na škále postav. Jak rychle postupovat? No, pokud si myslíte, že tato otázka není namístě, protože chcete rychleji získávat zkušenosti, abyste se rychleji posunovali v úrovních a potažmo také v postavách (classes), tak jste na omylu. Velkém omylu. V obou případech je potřeba postupovat především správně.
Hra poskytuje dva základní způsoby akcelerace. Extenzívní a intenzívní. Dá se tedy říci, že je to jako v běžném životě kolem nás. Pokud chcete mít rychle úspěch, asi vám nezbyde, než se vydat oběma směry naráz. Výsledky se dostaví okamžitě.
Extenzívní způsob zrychlení spočívá v tom, že budete více chodit a více času věnovat hraní. Zejména to chození je celkem důležité. Jeden opravdu uznávaný americký hráč udělal pokus, při němž hrál za tři postavy na třech zařízeních (device) současně. Ve všech třech případech se snažil, aby jeho výsledky byly co nejlepší. Jeden hráč hrál výhradně z domova, druhý hráč denně ušel 5 mil (cca 8 km), třetí hráč denně ušel 10 mil (cca 16 km). No, vzhledem k tomu, že hrajeme choď-a-vyhraješ gps rpg je nabíledni, jak to dopadlo. Hráč chodící denně 5 mil uhrál hru skoro 3x rychleji než hráč dřepící na kanapi. Hráč, který denně nachodil 10 mil, uhrál hru 3x rychleji, než hráč, který denně nachodil 5 mil. Samozřejmě tu máme realitu každodenního života, takže je přirozené a logické, že hráči těžko mohou dostát svým pracovním, společenským a rodinným povinnostem a zároveň se ponořit do hry a denně se toulat lesy a nočním městem. V této věci nemohu nikomu radit a už vůbec ne vyčítat. V každém případě ale chození, nebo třeba (až bude tepleji) ježdění na kole (hráči preferující gauč asi dají přednost elektrické koloběžce) podstatným způsobem zrychlí také hru. V mnoha ohledech, a to včetně získávání zkušeností. Této oblasti se ale budeme ještě věnovat v jiných článcích, které budou mít zaměření přímo na plnění úkolů, návštěvy hospod atd.
Intenzívní způsob zrychlení je ten, který si každý z nás může dovolit, aniž by si odepřel něco ze svých běžných zvyklostí v reálném životě. Spočívá v začlenění zkratky do hry. Tato zkratka se konkrétně týká urychlenému přechodu z postavy na postavu (classes). Současně by měla být určitým druhem studia postav, pochopitelně, aby to dávalo smysl, zrychleného studia postav, protože přechod z jedné na druhou je hlavně v prvních dobách hraní, extrémně rychlý. Tady je ale příležitost opřít se o know-how jiných hráčů a pokud se na něčem shodnou ve větším množství, dát na jejich úsudek. V každé cestě vývoje postav je to trošku jiné. Uvedu příklad z vlastního hraní. Hraji linku Zloděj-Tulák-Bojový mistr-Adept-Majestic-Šermíř-Soudce a pak zatím nevím. Přemýšlím, vyhodnocuji... každá cesta má plusy a mínusy (je potřeba si vzít tužku, papír a počítat). Na základě zkušenosti jiných hráčů, kteří byli v tomto případě ve vzácné shodě, jsem učinil rozhodnutí v podstatě škrtnout postavu Majestic. Pochopitelně ne doslova, protože přes Majestica jsem jít musel. Ale byl jsem Majesticem přesně jednu minutu. Svým způsobem by se dalo říci, že kromě ornů, které jsem za posun na Majestica musel pochopitelně vyklopit, jsem přeskočil z Adepta přímo na Šermíře. Těch důvodů bylo požehnaně, ale tím hlavním bylo, že Adept je nejsilnější postava celkově ve hře. Komplet. Je extrémně přesílená, a to zejména v obraně. Její vlastnosti naprosto předbíhají události a dobu. Oproti tomu Majestic je údajně (opravdu jsem se spolehl na úsudek jiných hráčů) je bez konkurence nejslabší postavou v celé hře (a to nejen na "mé" vývojové lince). Být velice ale velice silný Adept je vždy větší výhodou, než být slabý, později průměrný a až ke konci vývojového stupně, kvalitní, Majestic. To se týká mnoha věcí, ale v první řadě arény, kde jsem coby Adept, ke konci své kariéry, zaznamenal několik desítek vyhraných duelů v řadě a statisticky jsem se blížil jedné prohře na dvanáct soubojů.
Na druhou stranu, případ Adept-Majestic, je netypický úkaz. Zcela zásadní je totiž naopak rychlý, až překotný přechod z jedné postavy na další. Nové postavy otevírají nové příležitosti, lukrativnější zakázky, dávají k dispozici účelnější a smrtelnější zbraně, přidávají počty životů a hlavně: otevírají nové úrovně monster. A to je hlavní důvod, proč je zkratka tak důležitá.
Postupové linky u postav (classes) jsou obdobné ve všech případech z hlediska vyžadovaných kondic. První kondicí je vývojová návaznost, druhou kondicí je příslušná úroveň a třetí kondicí je patřičný obnos v měně orny. Pro ilustraci a přesný přehled ještě přidávám některé údaje k těmto třem kondicím. Nejprve diagram vývojové návaznosti:
Kondice číslo dva a kondice číslo tři jsou úrovně, potažmo orny:
1* - začínající postava, zdarma
2* - úroveň 25, cena 10.000 ornů
3* - úroveň 50, cena 50.000 ornů
4* - úroveň 75, cena 100.000 ornů
5* - úroveň 100, cena 250.000 ornů
6* - úroveň 125, cena 500.000 ornů
7* - úroveň 150, cena 2,000.000 ornů
8* - úroveň 175, cena buď 3,500.000 ornů (Atlásův štítonoš, Nekromant, Arcanic, Frey) nebo 5,000.000 ornů (Gaia)
9* - úroveň 200, cena buď 7,000.000 ornů (Titánský štítonoš, Všemág, Nyx, Bahamut) nebo 10,000.000 ornů (Vznešený Gaia)
10* - úroveň 225, cena buď 15,000.000 ornů (Gilgameš, Heretic, Sférický chodec, Beowulf) nebo 20,000.000 ornů (Božská bytost)
Tato čísla jsou jasnou inspirací na cestě za zrychlením. A to v tom směru, že samotné překotné sbírání zkušeností je samo o sobě k ničemu, pokud není v přímé korelaci s úspěšným sbíráním ornů. Pokud pak nastane situace, že máte úroveň postavy o řád níže (nebo třeba v extrémních případech i o dva řády), než je vaše herní úroveň, je to evidentní známka toho, že hrajete špatně, nebo, abych nebyl ve svých soudech tak příkrý, že děláte opakovaně nesprávná rozhodnutí a množství menších a větších chyb, které kumulovaně zapříčiňují tuto herní disproporci.
V ideálním případě je to tak, že pokud dosáhnete na úroveň 125, měli byste mít našetřeno 500.000 ornů k přechodu na další postavu. To je ale ideální případ. V reálu to může pokulhávat. A vaše orna-konto nemusí být ani zdaleka tak nasycené, jak by bylo zapotřebí. Co dělat? Jakou jste udělali chybu? Odpověď může, ale nemusí, být snadná. Liší to případ od případu. No, my si tady popíšeme přibližně správný postup, určitý návod, jak se téhle orna-pasti vyhnout.
1) Stříbrná mince štěstí
ŽÁDNOU, připomínám - ŽÁDNOU, akci nezačínejte, aniž byste neměli zapnutou stříbrnou minci štěstí. Je jich ve hře hodně, padají z monster opřekot, takže vám nikdy nemohou dojít na skladě. Jedinou otázkou tedy je, abyste se naučili na její automatické používání nezapomínat.
2) Svatyně štěstí
Stejně jako existuje Svatyně štěstí pro zdvojení zisku zkušeností, existuje také Svatyně štěstí pro zdvojení zisku ornů, peněz a valorizovaných předmětů. Pokud na ni narazíte a jak jsme si už řekli, máte zapnutou stříbrnou minci štěstí, vaše zisky ornů (kromě zakázek, které jsou dopředu nasmlouvané) budou čtyřnásobně vyšší. Je důležité, abyste toho příslušným způsobem využili a vaše orna-konto dramaticky posílili.
3) Úspěchy
Úspěchy na každém poli vám přináší do orna-kasy obrovské částky. Začíná to pomalu a zvolna, takže vám určitě bude připadat, že jejich přínos není signifikantní. Později se ale bude jednat o tak závratné částky, že si uvědomíte, jak důležité úspěchy jsou právě v oblasti zajišťování si ornů.
Tady se mi nechce vypisovat všechny údaje (možná to udělám postupně), ale pro ukázku:
Dosažení úrovně 25 - odměna 50 ornů
Dosažení úrovně 50 - odměna 100 ornů
Dosažení úrovně 75 - odměna 5.000 ornů
Dosažení úrovně 100 - odměna 25.000 ornů
Dosažení úrovně 125 - odměna 50.000 ornů
Dosažení úrovně 150 - odměna 100.000 ornů
Dosažení úrovně 175 - odměna 250.000 ornů
Dosažení úrovně 200 - odměna 500.000 ornů
Dosažení úrovně 225 - odměna 1,000.000 ornů
A takhle to funguje v mnoha kategoriích: zabíjení velitelů monster, návštěvnost hry, počet úspěšných průchodů podzemí, počet výher v aréně, počet vylepšení věcí, počet zabraných a prozkoumaných území, počet zabitých monster, počet zvládnutých úkolů, počet osvojených dovedností, počet nachozených kilometrů, počet nachytaných ryb....atd.
Snažte se být tedy cíleně úspěšní v těch kategoriích, které vám styl vašeho hraní umožňuje.
4) Orn(A)skeze
Askeze v první polovině hry je nejen žádoucí, je absolutně nezbytná. Bez askeze ztratíte rytmus, rychlost i razanci v progresu vývoje postav. Šetřit musíte úplně na všem, co se dá. Zbraně si nevylepšujte přes třetí stupeň, nemá to žádnou cenu. Stejně najdete později lepší zbraně. Najdete je na cestě, jak jsou zaražené do kamene, nebo vypadnou z nějaké zabité příšery. Mohou také ležet na dně truhlice s pokladem. V každém případě: do zbraní až do cca 175. úrovně nevrážejte žádné peníze, vyhazujete je oknem a budou vám chybět k úspěšnému postupu, což v podstatě znamená, že vám budou chybět k úspěšnému hraní hry. Pokud plníte úkol vylepšení u kováře, udělejte to tak, že kováři dáte ty nejobyčejnější zbraně, obyčejné dýky, které budou rychle a prakticky zadarmo vylepšeny (upřímně: tahle myšlenka není z mé hlavy, poradil mi ji v práci Shadowfil. Zbraň, kterou máte nyní, není tou zbraní, kterou budete mít za 30 levelů. Je zbytečné, nákladné a zdlouhavé, ji vylepšovat. Najděte si v boji lepší už v základním provedení.
Nekupujte si žádné průvodce. Hrajte bez nich a počkejte si v klidu na Vílu Zvonilku (tu se zelenými křidélky). Víla Zvonilka je naprosto přesílená postava pomocníka. Vystačíte si s ní až do 175 levelu a bude vám dobře sloužit. Žádná další stvoření nepotřebujete a už vůbec nevrážejte orny do několika z nich. Jsou to prostě vyhozené orny, které vám budou chybět.
Nekupujte žádné budovy. Všechny potřebné najdete na ulici. Možná zauvažujte nad tvrzí. Ale jedině v případě, že jste ochotni plnit úkoly, které vám zadává. Všechny postavené budovy jsou až do levelu 180 zbytečně vyhozené prachy.
Znovu připomínám, že pokud každý 25. level nedokážete konvertovat na jinou postavu, ztrácíte tempo ve hře. Řečeno golfovou terminologií, hrajete nad par. A abyste to dokázali, musíte vydělávat orny a také je šetřit.
Pochopitelně, embargo na stavění budov neplatí natrvalo. Stejně tak perfekcionalismus ve vylepšování zbraní, pořizování si děsivých mazlíčků a další marnotratné věci, bez kterých se na úrovních kolem 200 zkrátka neobejdete. Ale všechno má svůj přesný čas.
Mnohem důležitější než šetření ornů je jejich vydělávání. Tohle byla hybridní kapitola, ve které jsme plynule přešli z problémů se zkušenostmi na problémy s orny.
Ve zkušenostech máme už jasno, ty získáváme přednostně zabíjením monster, zisk ornů z této činnosti je spíše doprovodným efektem.
U ornů je to opačně. Vyděláváme je zejména plněním úkolů v různých podobách a tam je sekundárním projevem také zisk něco-málo zkušeností.
5) Poctivé plnění všech typů úkolů, prací, příběhů, pochůzek, donášek a všech zakázek celkově
Ale o tom si povíme až příště.
Buffalobills, pokorný a oddaný kronikář
Littera scripta manet