Rady, tipy, triky, odkoukáno

29.04.2021

Jsem kronikář a mým úkolem je zapisovat skutky, hrdinství ale také myšlenky vás, skutečných hrdinů. Pokaždé, když se s vámi vidím, získám nové poznatky o hře. Všichni máte spousty zajímavých postřehů, vylepšení, zkratek, tipů. Já bych sám nikdy na takováto vylepšení nepřišel. Hluboce před vámi smekám. S radostí se nicméně ujmu role zprostředkovatele vašich nápadů a myšlenek, protože je důležité, aby nezapadly a využívali jsme je skutečně všichni. Také mohou přijít další hrdinové do Gogolandu a drobná vylepšení i skvělé nápady vás všech mohou pro ně znamenat mnohem snazší začátky, než jakými jsme si prošli my.

Jenom na úvod: téměř žádný z nápadů, které budou níže k přečtení, není z mé hlavy. A pokud ano, jen pouhá hrstka. Nebudu tady uvádět autory, protože na tom tak úplně nezáleží. Podstatné je, že platí toto:

© 2021 Gogorna

Tento odstavec čtěte pozorně, protože příště už ho tu nenajdete, budou tu už jen tipy, triky a zlepšováky.

Vaše skvělé nápady jsou důkazem invence hrdinů Gogolandu a všem nám pomohou se zlepšit. Tento článek navíc není mrtvý datem vydání. Budu ho neustále aktualizovat a nová vylepšení vždy najdete vepředu, takže je okamžitě uvidíte.

Je skvělé, krajně nesobecké a velice kamarádské, že se o všechny věci dělíte. Jen za takových okolností, můžeme předpokládat, že naše království bude vítězit a dominovat nejen okresu, ale třeba i celému kraji.

Toto je pro mne důkazem, že proces je v běhu a je nezadržitelný.

Jak se říká v Buffalu: Trust the process! (Důvěřuj procesu)

Rada první: pokud víš něco, co ti ulehčuje život v Orně a nenajdeš to tady mezi tipy, řekni o tom ostatním!

Vyzvání příšerky na souboj - zkratka

No, tak běžně se to dělá tak, že hráč klikne na příšerku a objeví se obrázek příšerky v prostředí, ve kterém se bude bojovat. Součástí tohoto obrázku je také stav zdravotní stav příšery. Pokud s ní už někdo bojoval, můžeme na obrázku uvidět, jestli není už třeba z poloviny mrtvá. 

Nad tímto obrázkem je napsaná úroveň příšerky, nad tím je název příšerky a ještě nad tím je řád příšery.

Pod obrázkem je tlačítko "bojovat", kterým vyzveme příšeru na souboj.

A pokud jsme už v minulosti tuto příšeru někdy zdolali, můžeme zmáčknout ikonku kodexu a podívat se, co o příšeře už víme a jaké má například silné a slabé stránky.

To vše ale můžeme přeskočit!

Pokud na příšerce podržíme prst o trochu déle, přípravnou fázi úplně přeskočíme o ocitneme se přímo v souboji. A to je vynikající věc hlavně pro hrdiny, kteří rádi zdolávají příšery v dopravních prostředcích. Hru to podstatně urychlí.

Pochopitelně, musíte se trefit na tu správnou příšeru.


Nakupování lektvarů v obchodě

Nejlevnější je používání malých lektvarů zdraví i many. Často ale musíte zajít do obchodu a nakoupit si novou pořádnou zásobu. Přijdete do obchodu a ........ nakupujete.

Pod cenou za jeden kus je počet, který byste si právě koupili. Na toto místo klikněte a objeví se vám klávesnice. Přepněte na čísla a pak můžete do kolonky zapsat plánované množství. Pokud napíšete více než 1.000 kusů, hra vám automaticky doplní množství plánovaného nákupu na 1.000 kusů. Potvrdíte a máte nakoupeno.

Je to triviální a ptáte se, proč jsem to sem napsal?

No, asi si budete o mně myslet, že jsem úplně blbej, ale já až dosud zvyšoval pracně počet nakoupených kusů po desítkách, takže jsem musel stokrát kliknout na +10, abych si nakoupil 1.000 lektvarů. 


Přestávka v katakombách

Další tip je z řady těch velice praktických.

S řádem vaší postavy poroste také náročnost průchodu katakombami. K úspěšnému absolvování potřebujete projít v osmém řádu celkem dvacet podlaží. Dvacet.

Pokud hrajete například variantu s šampiony (bossy), každý souboj může být dlouhý a vyčerpávající. A hodila by se vám přestávka. No, pokud si opravdu potřebujete odpočinout, nebo něco zařídit, nebo se z jakéhokoliv jiného praktického důvodu věnovat věcem kolem sebe v reálném světě, můžete zmáčknout, že se vzdáváte. Hra si pamatuje, kde jste skončil a až budete mít znovu možnost hrát, vrátí vás do stejného patra.

Hlavním benefitem ale je to, že během pauzy můžete změnit své vybavení tak, abyste mohli snadněji přemoci příšery, které mají rezistenci nebo dokonce imunitu proti útokům vašeho stávajícího vybavení.

To je myslím velmi praktická věc.


Rybolov s IPhonem - náhrada vibrací

Bohužel se nám zatím nepodařilo přijít na to, jak zapnout vibrace pro hru na IPhonech a zdá se, že tato zařízení nejsou plně kompatibilní se hrou. Definitívní soud to není, chceme se ještě zeptat specialistů. Vibrace ale nefungují ani v jiných okamžicích, například při kritických zásazích.

Rybolov je nesnadná činnost, při níž je silně zatěžován zrak. Všichni, ale někteří z nás obzvláště, by si ho měli šetřit. Sledovat sem a tam ubíhající vodní plochu je únavné a majitelé mají tedy únikovou cestu v podobě zapnutých vibrací, které je upozorní chvěním na to, že udička zabrala. Majitelé IPhonů takovou možnost nemají. 

Existuje ale téměř srovnatelná náhrada.

1) Ťuknete na postavičku svého hrdiny na dolní liště

2) Vyberete  možnosti

3) Povolíte zvukové efekty ale určitě zakážete (nepovolíte) hudbu

Při rybolovu potom nemusíte koukat na display, jakmile se na háček něco chytí, ozve se temné dunivé dum-dum, dum-dum, což je patrně podle představ autorů hry zvuk, který dělají věci, které se ve vodě chytnou na háček s návnadou.

Hráč má dost času, aby vzal IPhone do ruky a s přehledem pochytal kroužky na vodní hladině.

Odzkoušeno: za hodinu nachytáno na vynikající háček okolo stovky ryb, ještěři, chytit se nechaly i neopatrné drahé kameny.

Přehled o monstrech v nacpaném domácím prostředí

Ve vašem domácím prostředí se může rychle stát nepřehledno. Asi si postavíte pár obchodů. Pokud alespoň trochu chodíte, nemá význam jich stavět více než 10. Občas jsou k vidění plantáže obchodů, ale nemá cenu si je stavět doma, pokud jich člověk za den potká stovku venku. Pak budete chtít rafinérii a my se naučíme fígl, jak jich mít doma několik (no, já ho ještě nezkoušel, takže uvidíme, jestli vůbec funguje). Pak tam budete mít zlatnictví, možná bazar, pochopitelně tvrz (a z ní pevnost a z pevnosti hrad, který ale stojí 10,000.000 orhů), kovárnu atd. 

Navíc, teď jste všichni využili Svitek vyvolání a máte na záhumenku 1-2 monstrózní obludy. A ty se objevily, kde se jim zachtělo a kdy bylo právě místo. Teď už tam to místo není. Zkrátka - máte tam plno. 

Tak, první část tipu spočívá v tom, že na každou budovu můžete kliknout a objeví se na horní liště "možnosti". Jednou z možností je budovu přesunout. Tím můžete budovy uklidit do jakéhos-takéhos pořádku. A ještě si je seřadit podle nějakého systému. Krajní místa (budeme tomu říkat rohy) si ponechte volné, protože podle návodu by právě tam mělo být možno umístit přesně 4 rafinérie.

No, zdá se, že i to může být málo. Příšerky se nyní motají po celé ploše, schovávají se za budovy i jedna za druhou. Jak zjistit, co se vám momentálně potuluje po ploše?

Zmáčkněte ikonku území na dolní liště vpravo a pak si z nabídky horní lišty vyberte "Okolí". Okamžitě se vám ukáží všechny příšerky, které vás aktuálně oblažují svou přítomností. Pokud jde o šampiony, je to nad nimi uvedeno, pod obrázky pak najdete kromě názvu také informaci o řádu příšerky. Bohužel mi tam chybí vykřičník u těch, které má hrdina v popisu práce právě likvidovat. Není tam z toho prostého důvodu, že informaci o přítomnosti příšerek neporovnává systém s probíhající hrou, nýbrž s kodexem. Čistě teoreticky, bohužel v této fázi hry už to těžko mohu reálně otestovat, by se vám neměla zobrazit příšerka, kterou ještě nemáte zařazenu do kodexu monster.


Okolní území (hraniční)

Velice praktickou a užitečnou věc najdeme znovu pod ikonkou území. Objeví se informace o území, na kterém se aktuálně nacházíme. V horní části je název území a pod ním erb majitele, nebo jméno majitele. Okolo pak jsou šipky vlevo-vpravo. Pokud na ně ťukneme, dostaneme základní informace také o všech hře známých okolních územích, což může být potřebná a snadno využitelná informace především v terénu. Najdeme tak například informaci, zda už na území byl provedený průzkum a jaké monstrum ho hlídá, kdo je majitelem a jaké nese částečné poškození on nebo jeho přízrak.


Prémie za dosažené mety (achievements) a stav plnění

Za kvalitní práci a za snahu jsme hrou velkoryse odměňováni. Nachytáme několik ryb a hra to už ocení, pobijeme několik příšer a hra má radost, ujdeme pár kilometrů a hra jásá, zamordujeme šampióna a hra se tetelí blahem a pokud se nám podaří vyhrát v koloseu, hra se může nadšením doslova strhat. A okamžitě nám k nohám hází orny po hrstích.

Její nároky se ale postupně zvyšují. Zanedlouho chce, aby těch nachytaných ryb byla tuna, projdeme celý okres křížem krážem a hra ani nepozvedne obočí, šampiony vytloukáme po stovkách a hru to nevzrušuje, zabitých nepřátel v soubojích jsou hromady a hra to ignoruje. A orny? Kde nic tu nic.

Hra pochopitelně sleduje každý náš krok a také každý náš počin. A počty, součty, to vše běží. Jen nároky na nás jsou stále zvyšovány.

Jak si zjistit, jak si v různých kategoriích aktuálně vedeme?

Je to snadné. Klikneme na svou postavu uprostřed dolní lišty. Úplně nahoře je lišta, na které jsou vpravo tři ikonky (pohár, zeměkoule a věž) a my si vybereme ikonku "pohár". 

Objeví se přesný přehled našich rozpracovaných "Úspěchů".

U každé kategorie najdeme název, vpravo za lomítkem požadované množství k uznání úspěchu a momentální rozpracovanost před lomítkem. Pod názvem kategorie je pro jistotu ještě popis toho, co máme vlastně konkrétně udělat. A posledním údajem, rovněž důležitým, je přichystaná odměna.


Hlavní přehled - aktivní události

Sledovat dění se vyplatí. Doslova a do písmene. Hrdina může předejít zklamání a může také jít naproti štěstí. Oportunismus ve hře Orna není jen přepychem, je tak trochu nezbytností. V opačném případě se hrdina občas dost zbytečně nadře. A to není chytré.

Co se aktuálně děje, najdeme snadno.

Na dolní liště zmáčkneme uprostřed postavu. Na horní liště jsou vpravo tři ikonky (pohár, zeměkoule a věž). Vybereme zeměkouli.

Objeví se nabídka "Hlavního přehledu".

Hned první na nás vykouknou "Aktivní události". Ty mohou být různé, doslova rozmanité. No, já tu hru tak dlouho nehraji, takže to neříkám z vlastní zkušenosti. Ale z diskuzí jsem pochopil, že po určitou dobu hrozí běžně různá rizika, závaly, zemětřesení, onemocnění, naopak třeba vyšší plodnost různých stvoření, větší výskyt berserků, různá monstra mají zvýšenou hodnotu, hra vyplácí více peněz nebo ornů, nabízí menší nebo větší prémie za různé typy úkolů, a pod.

Využívat naplno těchto úkazů, jevů a nabídek je nejen účelné ale také žádoucí. Například nyní, v době vzniku tohoto příspěvku, platí akce (ještě po dobu 20 hodin), že prémie vyplácených ornů jsou navýšeny o 25%.

Pod těmito "aktivními událostmi" je ještě celý kalendář s vyobrazením každodenních prémií. Prostě, hra má evidentně radost, že hráč se probudil živý, zdravý a při smyslech, vzpomněl si na ni a začal hrát. A tak mu na každý den připraví nějakou maličkost., dáreček. Jsou to vždy nějaké užitečné předměty nebo zbraně či elixíry. Občas celkem fajn kousky.

Ještě pod tím pak můžete najít možnost, jak pozvat své známé ke hraní hry. Ještě jsem to nevyzkoušel, ale zkusím to a dám vám vědět, jak to funguje.

A pod tím je ještě informace "co je poblíž", což je tak neuvěřitelně nesmysná informace, že ani nemá cenu se u toho pozastavovat. Protože pokud mám někde poblíž 15 zajímavých míst, tak vůbec nedokáži rozšifrovat, co hra považuje za zajímavé místo. Ostatně mám problém už se samotným určením názvu "poblíž". Co tím přesně hra myslí. Zůstáváme ještě na území okresu? Ví hra, že jsem bez řidičáku? A něco jiného asi bude poblíž pro hráče v Česku a v Rusku.


Superzvěřincová základna

Pokud budete mít cestu do Prahy zastavte se v zastávce metra na Pankráci. Podle našich tamních zdrojů lze v místě navštívit několik superzvěřinců, ve kterých si můžete realizovat nákup vašich vysněných pomocníků.

Praha, metro Pankrác
Praha, metro Pankrác

Převzetí kontroly nad územím

Pokud vstoupíte na území, které nepatří nikomu, je všechno snadné. Neobsazené území poznáte podle dvou věcí: kruh území je hnědý a v kroužku území na liště vpravo dole svítí jen jedna postavička. Je to příšerka, která území hlídá (Guardian).

O území nemusíte bojovat, vládu snadno převezmete tím, že stisknete kroužek území na liště vpravo dole. Objeví se základní údaje o území: Název území, šipky pro doprava-doleva pro rekognoskaci sousedních území, uprostřed je denní/týdenní příjem (peníze, orny, suroviny). Pak stisknete "Vláda" na horní liště nad názvem území. Nakonec dlouhým stiskem, dotaženým, získáte vládu nad územím. Občas se stává, že jste od území vzdáleni (hlavně pokud využíváte dopravní prostředek), nebo jste v místě slabšího signálu "E". Zpravidla vás ale hra o zisk nového území neobere, jen si dá trochu načas.

Velmi často se ale stává, že území už je obsazeno. V takovém případě vám nezbyde, jestliže máte o území skutečný zájeme, než o něj svést se stávajícím majitelem neúprosný boj. Pokud ho porazíte, území je vaše potažmo královské. Podstatnou informací je, že současného majitele nemusíte porazit v jednom boji, ale že ho můžete postupně upižlat. Hra zaznamená míru poškození u majitele území a do nového souboje už půjde poraněný. Čekací lhůty na nové napadení ale nejsou na rozdíl od příšerek 5 minut nýbrž hned hodinu. Bude nesnadné přesvědčit vašeho panoše, aby se obrnil trpělivostí a v klidu vyčkal s vámi do nového pokusu.

Majitelé bývají různě silní, ale většinou není snadné je porazit. Na perifériích měst a ve volné přírodě, hlavně nefrekventovaných turistických cestách, můžeme narazit na celé šňůry území, která vlastní otravní barbaři s nižším levelem než mají stateční rekové Gogolandu. Porazit je je lehké. V zabydlených částech měst a v jejich centrech ale zpravidla potkáváme majitele, kteří jsou nebo byli velice úspěšnými hráči (a mezi námi - měli hlavně náskok a všechny podstatné výhody toho, že začínali s hrou v době, kdy prostě kráčeli městem a zabírali bez boje jedno území za druhým).

Nikdy nehrajete logicky s živým hráčem. Asi by nebylo úplně fér, kdyby majitel atraktivního území musel několikrát za noc vstávat ke hře, aby v přímém souboji porážel vetřelce. Vždy hrajete se stínem majitele. Ale i v tomto případě existují ještě dvě podskupiny. První, horší, varianta je, že budete hrát s barevným stínem, který reprezentuje majitele, který území nedávno převzal, nebo alespoň navštívil. Druhá, lepší, varianta je, že budete hrát s šedivým soupeřem, jedná se o přízrak (pozůstatek) dotyčného majitele. První varianta by měla být podstatně horší, ze zkušenosti ale vím, že tomu tak začasté není. 

Pokaždé vždy hodně záleží na tom, jak mají majitelé obranu nastavenu. Pokud vše nechají na systému Orny a nepřednastavují si žádné šablony, máte problém. Naopak, když chce hráč být aktivní a moudře si nastaví preference, obvykle se mu do obranného systému vloudí nějaká nechtěná chybička, která zapříčiní vznik slabiny. O souboj se tedy můžete v klidu pokusit i proti nejsilnějším postavám. 

Uvedu příklad: v České Lípě byl kolem Ploučnice, na Svárově a kolem obou nádraží majitelem všech území Gilgameš úrovně 250. Zdánlivě neporazitelný. Do šablony ale zadal několikakolové sbírání energie pro rozhodující úder. Tuto energii soustředil autoagresivní metodou a sám si ubližoval. Léčení sice měl nastaveno na čáru, ale žádný pomocník, ani sebelepší, neléčí každým tahem. Jakmile měl Gilgameš nasbíránu potřebnou energii, zabil útočníka děsivou ranou, nebo sérií ran (damage kolem 30 tisíc). To ale už většinou bylo pozdě, protože škoda na jeho zdraví byla napáchána. O svých hp 28.000 přišel většinou ve dvou až tří soubojích.

V každém případě se vám vždy vyplatí o útok se pokusit. Použijte své nejsilnější zbraně a pozorujte, co se děje. Pokud se začíná léčit přes čáru, odejděte, opusťte souboj. Pokud ne, máte šanci souboj vyhrát, nebo majitele pořádně oslabit.


Vliv vládce, vliv království, vliv řádu

Dávám to do tipů, ale skutečnost je taková, že nevím přesně, co to znamená a jak lze tyto věci ovlivnit. Opět se tedy spoléhám na vás, investigativce, abyste pomohli a celou věc se pokusili pro nás všechny objasnit.


Průzkum území

Nikdy neopomeňte provést průzkum území. Každé území má svého strážce, pokud ho porazíte, přináší to řadu výhod. Předně, za poražení příšerky, která stráží území dostáváte dvojnásobné body. Pokud tedy použijete elixír zkušeností a příšerka je za milión zkušeností, dostanete 4 milióny zkušeností. V lepším případě máte zrovna k dispozici také svatyni zkušeností. Za těch okolností dostanete hned 8 miliónů zkušeností. A úplně nejlepší, ideální, variantou je, když je tento strážce berseker, protože v tom případku dostanete 24 miliónu zkušeností. 

Existují ale i další výhody. Získáte denní/týdenní zisk z území. Zabíjení strážců (průzkum) je také hodnocenou kategorií i když ne právě lukrativní. Za prozkoumání 2.000 území obdržíte prémii 25.000 ornů.


Ztráta území

Dobyvatelské snahy se někdy mohou obrátit také proti vám. Občas přitáhne lůze odjinud a převezme území, které naši odvážní rekové osvobodili. Nebojte, i kdyby se to stalo na druhé straně světa, budete o tom vědět. Informaci o tom najdete takto: Zmáčkněte kroužek s vaší postavou uprostřed lišty dole, na liště úplně nahoře jsou tři ikonky (pohár, zeměkoule, věž) a vy zmáčkněte věž, pak na liště nahoře (výběr je svět, království, území) vyberte "území". Objeví se vám výpis všech území o která jste v poslední době přišli a k tomu i všechny podstatné údaje. Název území, geografické vymezení vůči území, ve kterém se právě nacházíte, jméno agresora, datum a čas, kdy k převzetí došlo. Území si můžete označkovat, abyste správně trefili při cestě za pomstou.

Území, jejich barvy

Jste naprosto skvělí a díky vám vzniká tato finalizace řešení celého problému s barvami kruhů, které značí hranice území. Předchozí příspěvky mohou být smazány, tato finalizace bude navíc sloužit i jako podpůrný materiál v některých dalších článcích.

Abyste měli přehled, co se děje, nastavte si hranice území. Dělá se to takto: Zmáčkněte vaši postavu v dolní nabídce, z kruhu si vyberte klíč (možnosti), odfajfkujte čtvereček hranice území. 


Boj o nová území

Pokud přicházíte na nové území, nezapomeňte se o něj pokaždé porvat. Nevadí, že prohrajete, stačí když majitele oslabíte. Až tudy půjdete znovu, nebo třeba někdo z gogolandských hrdinů, bude pro něj snazší území obsadit. Žádný z majitelů není neporazitelný a to platí zejména pro jejich přízraky. V České Lípě už se nám podařilo pro království Gogoland zabrat nejméně desítku území, která patřila majitelům s úrovní 250. Další zhruba desítka zabraných území patřila majitelům s úrovní 200+.

Není důvod se bát nikoho.

Obranný systém soupeřů je velmi často dysfunkční ve své autoagresivitě. Osvědčil se tento postup: 

1) použít nejlepší zbraně (životy, které nepřítel ztratil, už nedoplní do původní výše)

2) použít základní útoky bez many a pozorovat reakci. Velmi často se nepřítel léčí a zároveň zraňuje, nabírajíc sílu pro útok. Také tato poranění jsou trvalého rázu. Ačkoliv to zní nepravděpodobně, už se podařilo několikrát v jediném útoku porazit nepřítele na úrovni 250 s 25.000 HP. Porazil se sám.

3) Pokud uvidíte, že po zhruba 6 základních útocích probíhají pouze léčení nepřítele a se zeleným číslem léčení se neobjevují červená sebezraňující čísla, útok zabalte a spokojte se s tím, co jste nepříteli sebrali během útoku svých top zbraní.


Boj se strážci (průzkum)

Nezávisle na tom, zda území úspěšně zabíráte, či vyklízíte pole po neúspěšném útoku na stávajícího majitele, pokaždé zabijte strážce. Denní příjem bude váš a zároveň si zdvojnásobíte zkušenosti z tohoto boje. Výhodou boje se strážci je to, že pokud prohrajete, můžete se okamžitě pokusit o odvetu, aniž byste museli čekat. Trpělivostí se vám může podařit porazit i strážce, na které zdánlivě nemáte a které porazíte tak maximálně jedenkrát z deseti. Pokuste se o to tedy desetkrát a vyzkoušejte různé postupy. Každá bytost má svou slabinu.

Průzkum je navíc jednou z ceněných činností, takže dostanete při dosažení níže uvedených met ještě prémiové orny:

Prozkoumané oblasti = PO

5 PO             25 ornů

25 PO           500 ornů      

100 PO        1.000 ornů

500 PO         10.000 ornů

2.000 PO      25.000 ornů

Hraní na kole

No tak, máme tady tip, který je tak trochu recesí, byť věřím, že je postaven na skutečné události. Soustředění se na dvě věci najednou stejně intenzívně, to je věc, která hlavně u mužského pohlaví moc nefunguje. Pokud jedete na kole, nehrajte (můžete dopadnout jako jeden náš hrdina, který skončil s pošramoceným loktem). Osvědčilo se při dobývání cyklostezky: prohlédnout si hranice území, odhadnout vzdálenosti mezi územími (na cyklostezce bude pravděpodobně vysoká hustota kratších území kvůli frekvenci hráčů), popojet příslušnou vzdálenost a přitom se plně věnovat řízení kola, zastavit, sesednout a prohlédnout si pozorně displey. Podstatné věci by vám tímto způsobem hraní neměly uniknout.


Vibrace u rybaření

Pokud rádi rybaříte (nezapomeňte, že už nemusíte rybařit jen u vodních ploch, ale také u fontánek s živou vodou), přepněte si zařízení do módu "vibrace". Ve hře jsou některé momenty, které vibraci zařízení podporují. Je to například kritický zásah v boji a nebo záběr na háček při rybolovu. Jinými slovy, pokud vám zabere ryba (nebo cokoliv jiného), je to doprovázeno vizuálním efektem (kruhy na vodě, které musíte mačkat) a také vibrací ve chvíli záběru. Tak nemusíte na displey soustavně zírat a můžete se zároveň během rybaření věnovat jiné činnosti.


Hraní v dopravních prostředcích

Má určitá specifika, nezaměnitelné výhody a také řadu nevýhod. Rozhodně vám nikomu nedoporučuji řídit jakýkoliv dopravní prostředek a zároveň se pokoušet o hraní hry. Tím bych asi začal. V tomto případě se jedná o ohrožení zdraví a života nejen vás osobně, ale také lidí okolo.

V autobusu a ve vlaku se ovšem hrát dá a to dokonce velice úspěšně.

Hra se po nějaké době zorientuje a udělá si představu o tom, že se nepohybujete košer rychlostí. Trvá jí to docela dlouho, takže pokud byste hráli dejme tomu v tramvaji nebo v trolejbusu, možná by si toho ani nevšimla. Jakmile má hra ujasněno, že neběžíte po vlastních, oznámí vám své přesvědčení a musíte odkliknout, že jedete bezpečně. Celý proces zabere jen zlomek sekundy, takže vám kvůli tomu nic podstatného nemusí uniknout.

Pak jde o to, abyste si rychle srovnali své priority. Záleží na tom, zda jedete příslušnou trasu "poprvé a naposledy", jednou za čas, pravidelně. Také záleží na tom, jaké máte choutky. Jestli spíše vydělávat zkušenosti, orny a peníze, nebo jestli máte dobyvatelské tendence. Obě varianty lze také skloubit ve stylu: beru, co se namane.

Při pravidelném projíždění určitou trasou asi není problém postupně obsadit všechna území a to ani za cenu toho, že byste se měli některé silné původní majitele po malých kouscích uklovat. Prioritu při takovém ježdění by tedy měly mít jiné věci:

1) výzor upravte tak, abyste viděli co největší území

2) nezabředávejte do bojů, které jsou vleklé a soustřeďte se spíše na ty, které rychle rozhodnete a máte z nich velké zisky

3) monstra a předměty rozdělte podle priorit takto:

a) svatyně zkušeností a svatyně štěstí (určitě se jedná o nejcennější úlovky během cesty a pokud cestujete 10+ km, je pravděpodobnost, že narazíte minimálně na jednu ze svatyní opravdu hodně vysoká). Situaci nepodceňte. Hlavně svatyně nepřehlédněte. Raději odehrajte méně bojů. Význam svatyní roste navíc v případě, že se chcete hraní ještě chvilku věnovat po příjezdu do cílové stanice. 

b) úkolová monstra
v tomto případě ale musíte postupovat diferencovaně k monstrům s vyšší a nižší raritou a hlavně musíme rozlišovat, zda se jedná o monstra z denních úkolů (ty mají prioritu) či donášek a prací.

c) bossové (šampioni) - je za ně hodně zkušeností i ornů i peněz. Pokud není při ruce žádný snadný výhodný cíl, můžeme zauvažovat i o vleklém či dopředu prohraném boji, pokud víme, že se budeme vracet toutéž cestou zpět. Pochopitelně hrozí riziko odcizení monstra jiným hráčem

d) předměty - kromě svatyní to není v dopravním prostředku extra výhodné, ale pokud vás to nezdrží, proč si nepřivydělat. Dobrou šanci na úspěch skýtá hlavně keřík (shrub), kde se dá najít několik stovek ornů. Otvírat truhlice se vyplatí pouze, pokud nemusíte zoomovat a tím ztrácet celkový přehled.

e) běžná monstra - jejich zabíjením se vůbec nezdržujte, snažte se je ignorovat, aby neodváděly vaši pozornost od důležitějších úkolů. Jedinou výjimkou jsou Sverové, za které je běžně nejméně 250 tisíc zkušeností, s elixírem minimálně 500 tisíc zkušeností, se svatyní a elixírem minimálně přes 1 milión zkušenost a 3 milióny ve verzi berserk. Pokud máte zbraně na zabítí Sverů několika rychlými ranami (u berserk verze asi sotva), zabíjet je cíleně se určitě vyplatí.


Pokud jedete nějakou trasu spíše výjimečně nebo jednou, poprvé a naposledy, vaše priority by to mělo ovlivnit. K ovládání nových území sáhněte jen v případě, že oblast je panenskou půdou anebo je momentální majitel území natolik slabý, že jeho stín v přímém souboji rychle porazíte. Při vyšší rychlosti ale i tak uskutečníte jen přibližně každý třetí zábor, dvě území vám vždy utečou v nenávratnu. Boj o území tedy v takovém případě rozjíždějte pouze v případě, že se vám zabírání nových území potažmo průzkum nových území tematicky hodí do plnění denních úkolů. Tyto úkoly jsou vždy velmi dobře zaplaceny a pokud se přidá i efekt nově získaného území v dalších kategoriích (vliv, cílové prémie /achievements/) apod., může to být výhodné.


Postavička hrdiny

Běžně je na display (uprostřed) vidět postavička vašeho hrdiny a někde poblíž by měl být i váš pomocník. Pokud na pomocníka kliknete, přijde k vám a spočine po vašem boku.

Postavičky obou zmíněných mohou ale působit na herní ploše rušivým způsobem. Mnohokrát se mi stalo, že hlavně při změně postavy jsem sám na sebe často útočil. Na svého pomocníka pak ještě častěji. Není jediný důvod, proč byste měli být při hraní takto zbytečně rozpylováni.

Pokud zmáčknete na hlavním plánu ikonku lejster pod kolečky vpravo dole (správa pozemků a elixíry), objeví se vám nabídka "nastavení mapy". Hned první v nabídce je "ukázat hráče". Vypněte fajfku a hotovo, postavičky hrdiny ani pomocníka vás už rušit nebudou.


Nastavení mapy

Když už jsme u nastavení mapy, můžeme si představit rovnou i další možnosti. Pokud se například pohybujete v prostředí, které dobře znáte a víte, kde jsou jaké budovy a máte také přesnou představu, zda je chcete nebo nechcete právě využívat, zvolte variantu hry bez budov. Na plánu zůstanou jen příšerky a získáte o nich velmi dobrý přehled. Některé příšerky totiž při hraní s nejnižším úhlem pohledu nemusí být za budovami vůbec vidět. Navíc platí prostý fakt: čím méně je toho na plánu k vidění, tím operativněji hra probíhá s tím, co na plánu zůstalo. 

Pochopitelně se tato úvaha týká také vyhraněného zájmu o lovení šampionů. Lze vypnout běžné příšerky a ponechat pouze bossy, hru to při jejich výhradní lokaci zejména subjektivně velice zrychlí.


Zvukové efekty

V tomto případě jsme přešli z jednoho typu nastavení do druhého typu nastavení. Tuto kategorii najdete tak, že kliknete na ikonu svého hrdiny na dolní liště, objeví se kruh s nabídkou a vy si vyberete vpravo "možnosti". Na horní liště bude v nabídce "Hra". Zvukové efekty jsou hned první kategorií. Zvukové efekty jsem měl dlouho vypnuty, ale nyní jsem za ně rád. Jsou skvělou veryfikací toho, že proběhlo, co mělo proběhnout. Uvedu příklad. Hru nemá cenu začít hrát, aniž byste měli spuštěné efekty stříbrné a zlaté mince. Spouštíte je zpravidla rychle, automaticky a ve spěchu. Zvukový efekt je vynikajícím potvrzením toho, že daná operace proběhla zdárně. Samozřejmě, malinká ikonka mince se ukáže na horní liště, ale zvuk spuštění je dostatečným upozorněním, že se můžete okamžitě věnovat akci.


Level nepřátel

Hraní Orny dělím na dvě období: 
a) hraní se spuštěným levelem nepřátel
b) hraní bez levelu nepřátel

Vřele až důrazně doporučuji vypnout si level nepřátel. Zanedlouho , z časového hlediska přibližně v 10% odehrané hry ORNA, to jest okolo levelu hrdiny 160 až 170, vám bude úplně jedno, jaký level mají příšerky na herním plánu. Žádná z nich (kromě berserků) vás nemá šanci v boji ohrozit tak, že byste prohráli. Je tedy zcela nepodstatné, že znáte jejich úroveň. Jinými slovy je to k ničemu.

Mnohem důležitější je nepřehlédnout vykřičníky nad příšerami. "Možnosti" a "Level nepřátel" vám takovou věc nabízí. Odpadne vám nutnost vždy území zoomovat a pečlivě prohlížet, zda se jedná o příšerku úrovně 7 či zda se jedná o příšerku s vykřičníkem. 

Pokud je protiargumentem tvrzení, že si hráč důležitá prioritní monstra pamatuje, myslím si naopak já, že je to nad běžné hráčské síly. Těch stvoření s prioritou k zabíjení je totiž pokaždé hodně. Minimálně 10 až 15 monster denních úkolů. Pak monstra z dějového úkolu (v mém případě v řádu 8 nyní tři typy monster). Pak monstra z donášek pro kontraktory (NPCs). Potom ještě monstra z prací pro hospody a nesmíme zapomenout ani na monstra z úkolů, které jsme obdrželi v tvrzích. Pamatovat si vše je prakticky nemožné. A přehlídnout vykřičník ve změti čísel je velice snadné.


NPC (zadavatelé úkolů - kontraktoři)

Nyní je můžete čerstvě najít v kodexu se stručným popisem pod heslem Donášky, pochopitelně, pokud jim chcete donášku předat, musíte si je najít v terénu.


Vysoučtovaná damage

Pokud použijete několikanásobný úder (dvojsek, trojsek atd.), nejprve se nad soupeřem na chvilku objeví celková damage (vysoučtovaná), kterou jste mu uštědřili. Je zobrazena malými číslicemi a brzy je vytlačena hodnotami damage jednotlivých úderů.


Průvodce

Úplně nově si můžete pořídit svého průvodce za zlaťáky a ne za orny. A to do stupně číslo 7, včetně.


Rybaření u fontány

Tvůrci hry přidali úplně nově možnost rybaření u osvěžujících fontánek. Dříve se dalo rybařit jedině v blízkosti vody znázorněné na mapě.


Vypínání hry

Pokud zařízení odkládáte, vypněte také hru. Úplně z ní vyskočte. Důvodem je to, že při opětovném startu hry je začátek započítán do jedné z kategorií úspěchů.

Ta kategorii se jmenuje častý návštěvník a například při čtvrtém stupni (IV) dostanete prémii 5.000 ornů, což potěší.


Svíčka spříznění

Přitáhne vám k sobě řadu nepřátel, ale nejsou to bosové. Jsou to silná monstra, za která budete mít hodně bodů, ale málokdy se vám budou hodit do plnění úkolů. Ba právě naopak, pokud chcete plnit denní úkoly, použití svíčky spříznění je velice kontraproduktivní, protože vám běžné kreatury odežene.


Stříbrná mince a zlatá mince

Stříbrných a zlatých mincí je strašně moc, je jich plná hra. A přitom se týkají tak důležité věci, jako je sbírání ornů potažmo peněz. Rada zní: naučte se s otevřením hry automaticky aktivovat stříbrnou a zlatou minci, bez nich se nepouštějte ani do nejbezvýznamnějších akcí.


Finalizace úkolů

Orna je nastavena tak, že pokud vytlučete všechny nepřátele z plochy, předhodí vám jednu příšerku, kterou potřebujete do plnění některého svého úkolu. To neplatí při velkých přesunech


Násobení

Při hře se vždy pokoušejte oportunisticky využít síly násobení. Na mapě můžete najít šedivé svatyně (jedna /zelená/ je pro zdvojnásobení peněz, ornů a pro nalezení lepších předmětů), (druhá /žlutá/ je pro zdvojnásobení zisku zkušeností z bojů). 

Za zabití strážce území máte dvojnásobek.

Za zabití kreatury BERSERKER máte trojnásobek.

Při použití elixíru zkušeností máte dvojnásobek.

Tyto věci se zároveň násobí ještě mezi sebou. Tím může vzniknout až 24-násobek zisku zkušeností.


Plnění úkolů vylepšení

V hospodách a také u kontraktorů najdete úkoly s požadavkem vylepšení vybavení. Nejsnazší cestou je zajít do jakékoliv kovárny a ke zlepšení tam donést úplně nejlevnější, nejobyčejnější věci. Pokud si jich tam donesete deset, během hodiny budete mít na kontě deset vylepšení a můžete pohodlně dokončit libovolný úkol, který jste přijali a který se týká vylepšení.

Zároveň se vám i tato vylepšení počítají do prémiového počtu vylepšení. Například za 500 vylepšení u kováře obdržíte prémii 25.000 ornů.


Denní příjem

O území se zajímejte i v případě, že víte, že jeho majitel je nějaký silný, mocný hrdina. Snažte se zabít strážce území a tím si zajistíte denní příjem z tohoto území.


Nastavte si automatické rozkládání

Automatické rozkládání vám ušetří spoustu práce. Postupujte takto: Zmáčkněte vaši postavu v dolní nabídce, z kruhu si vyberte klíč (možnosti), srolujte až do nabídky Auto-rozkládání podle nabídky a otevřete ji. Doporučuji rozkládat vše defektní, nekvalitní, normální a kvalitní. Určitě nenechte rozkládat věci vynikající a legendární. V pokročilejším stavu můžete také určit, že chcete rozložit věci po určitou úroveň.

Pozor, tento postup má minimálně jedno úskalí. Kontraktoři a hospody občas chtějí věci, které vy máte nastaveny k automatickému rozložení. Mně osobně se to stalo a dlouho jsem nechápal, proč nemohu úkol vyplnit a danou věc najít. Skutečnost byla taková, že jsem ji našel mnohokrát, ale automatické rozkládání ji pokaždé zlikvidovalo.

Automatické rozkládání si tedy nastavte, ale pravidelně choďte ho upravovat podle aktuálních potřeb.


Ruční rozkládání předmětů a vybavení

Některé předměty a vybavení budete rozkládat ručně. Nemusíte to dělat položku po položce. Máte možnost označit několik (hodně) předmětů najednou a najednou je také rozložit. Postupujte takto:

Zmáčkněte vaši postavu v dolní nabídce, z kruhu si vyberte inventář (lahvičku). Vyberte kategorii předmětů pro rozložení. Podržte jednu inkonku věci o trochu déle a pak ťukejte na každý další předmět, který chcete rozložit. V první fázi se může stát (pravděpodobně se to stane), že budete muset věci hromadně odemknout, protože je na nich pojistka proti rozložení. Rozkládání tedy v takovém případě provedete ve dvou krocích: krok odemykání, krok rozkládání.


Překročené zásoby

Dříve či později se vám stane, že se budete pokoušet sebrat nějakou věc a ono to nepůjde. Hra vám bude hlásit, že počet věcí, které máte u sebe je příliš velký a víc pobrat nemůžete. V tom případě máte opravdu problém, který je řešitelný, ale ne úplně revokovatelný zpětně. Ta situace s přecpanými kapsami už ve skutečnosti mohla nastat před hodinou a ani jste o tom nemuseli vědět. O všechny věci, které jste vyhráli v soubojích jste přišli, protože se už nevešly do vašich zásob. Pokud jste blízko základny, neprodleně zamiřte domů nebo k výspě. 

Část zásob doma vysypte do skladu tvrze. Žádnou z položek, teď mluvím hlavně o drahých kamenech a různých cenných předmětech, nevysypte komplet. Od každé si ponechte minimálně 10 kusů, abyste mohli plnit úkoly v hospodách nebo u kontraktorů, pokud by o ně byl zájem. 10 kusů by mělo postačovat, protože úkoly prakticky nikdy nevyžadují větší počet kusů.

Pokud jste v terénu a nutně potřebujete větší místo pro cenné věci, nejsnáze se vzdáte elixírů zdraví a many. Nezapomínejte ale, že jste si je koupili a zaplatili za ně peníze. Zatím vám to připadá, že peníze jsou v podstatě k ničemu a máte jich zdánlivě nekonečné množství. Tak tomu ale není. Investice, které máte v blízké budoucnosti před sebou, jsou gigantické. Vyprazdňování zásob zbůhdarma je tedy krajním řešením a téměř vždy se vám vyplatí zamířit na domovskou základu nebo na výspu, což je prodloužená ruka základny.


Léčení přes čáru

Ušetří hráči hodně času a energie. Při nastavení postupujte takto: Zmáčkněte vaši postavu v dolní nabídce, z kruhu si vyberte klíč (možnosti), srolujte až úplně dolů, odfajfkujte léčení přes čáru.

Využití je potom takovéto: Mezi boji podržíte ikonku lektvarů napravo od vaší postavy a projdete kompletním vyléčením a doplněním many do maximální výše. Hra přitom zohledňuje inteligentně optimalizaci spotřeby lektvarů, takže například nevyplýtvává velké a maxi lahvičky.


Zakázat animace a počasí

Tady hodně záleží, jestli si chcete hru užít, nebo raději jdete za rychlým výkon. Tuto věc tedy neberte jako doporučení, ale spíše jako zmínku o určité volbě.

Výhodou je, že vám déle vydrží baterie a zobrazují se vám jen funkční věci (nikoliv ty efektní) z probíhajících soubojů. Vidíte ale všechny důležité věci, především to podstatné, čísla.

Postupujte takto: Zmáčkněte vaši postavu v dolní nabídce, z kruhu si vyberte klíč (možnosti), na liště nahoře vyberte grafika, srolujte nepatrně a odfajfkujte zakázat animace potažmo zakázat počasí.

Počasí i animace působí navíc často opravdu rušivě, takže můžete přehlédnout něco důležitého, co by normálně neušlo vaší pozornosti.

Úsporu baterie a očí a nervů mám ověřeny.


Buffalobills, skromný a oddaný kronikář
Littera scripta manet