Monster planet: život v podzemí V.

04.07.2021

Oblíbený informační kanál, zabývající se příšerologií, přináší díl věnovaný "Klíčníkům".

Jsem zděšen. Naprosto zděšen. Dozvěděl jsem se hrozné věci a nyní jsem zděšen. Otřesen. Ale od začátku. Starý písmák Mrazivé hlídky Earl EdWord ohluchl. Definitivně a úplně. Můžete mu nechat populárního tenora Terrora (asi nejznámějšího Mocného Yokaie) zpívat přímo do ucha a on nic neuslyší. Prostě ohluchl. Jsme staří přátelé, takže není divu, že jsem to byl já, koho poprosil, abych ho naučil na stará kolena číst a psát. A za to mi dal svého cvičeného Jeskynního netopýra Grundigga. Už ho nebude potřebovat. Zato moje vyprávění asi vysvětlení potřebuje. Jistě se ptáte, jak mohl EdWord dělat písmáka, když byl negramotný. No, tak u nás v Legii země by mu to neprošlo, ale v Mrazivé hlídce je možné ledacos. EdWord byl audiopísmák. Určitě znáte technologii záznamu zvukové stopy v jeskyních. Princip je jednoduchý, řeknete něco nahlas a odpoví vám ozvěna. Čím hlubší jeskyně, tím lepší echo. Po krátké chvíli už ozvěnu neuslyšíte, ale to neznamená, že zmizela. Stále tam je, dlouhá leta, zacyklená do stěn. Jenže slyší ji jen skvěle vycvičené ucho Netopýra, nejlépe Jeskynního netopýra. Ten je dražší a pořídit si kvalitního Jeskynního netopýra je nákladné. Určitě se to ale vyplatí, protože běžný netopýr trpí řadou nedostatků, věkem začíná být nedoslýchavý a přenos není perfektní. Také může začít koktat nebo mu může přeskakovat hlas, když jsou v jeskyni nové průduchy a echo je poškozené. Já si pochopitelně ze svého skromného platu skromného kronikáře dovolit Jeskynního netopýra nemohu, ale vždycky jsem chtěl netopýra mít a dlouho jsem se zabýval myšlenkou pořídit si obyčejného Netopýra a jednoho, konkrétně staršího Netopýra Emgetóna, jsem si vzal od chovatele na zkoušku. V případě Emgetóna jsem ale za nízkou cenu dostal odpovídající kvalitu. Emgetón trpěl chronickým zánětem středního ucha a pletl si některé hlásky. Přesněji si pletl hlásku L s N. Navíc byl Netopýr ze staré školy, takže mi okamžitě odmítl přehrát pasáže zachycené v jeskynním komplexu Havranova, popisujících vládu královny Kuldy, protože sprosťárny nečte. Ovšem Grundigg je vynikající kvalita, je sice monofonní, ale umí napodobovat hlasy a je v energetické třídě A+++, čili mu stačí stonožka a dva chrousti týdně. Dnešní záznamy jsou na daleko lepší úrovni než tomu bylo dříve. Tehdejší echa z pískovcových jeskyní byla zvukově málo věrná a většina zvukových stop je netopýry nepřehratelná, například Emgetón už nebyl se zvukovými stopami z pískovcových jeskyní vůbec kompatibilní. Většinou začal kvičet jako myš v pastičce a musel jsem na něj pískat ultrazvukovou píšťalkou, která funguje jako dálkové ovládání. Jednou dokonce Emgetón omdlel, když jsem po něm chtěl přehrát ozvěnu z nádražní haly. Spadl ze stropu a jak byl v šoku, úplně bezmocně stál rovně a vzpřímeně na nohou. Moderním trendem se stala echa z high fidelity krápníkových krasů, ve kterých jsou uchována, dá se říci, navěky. Ve velké krápníkové jeskyni jsem objevil podivuhodný zvukový záznam. Sám Grundigg mi potom otevřeně přiznal, že zatím něco tak děsivého ve svém životě nereprodukoval. Pořídil jsem písemný záznam rozhovoru Prince démonů Hordena a Vzkříšeného Mamona Damiona. Přepisuji ta slova a běží mi mráz po zádech. Nekecám. Princ démonů Horden: "Stále žije, můj pane. Ten potomek Sumerský opice a Legionářského psa (pozn.: Grundigg nemá žádné zábrany používat vulgární slova nebo jinak nevhodná slova, naopak se zdá, že v tom našel zalíbení) sílí den ode dne. Chce se stát Božskou bytostí." Vzkříšený Mamon Damion: "Řekl jsem vám jasně: Přebarvěte krev!" Princ démonů Horden: "To jsme udělali, můj pane. Vnukli jsme mu myšlenku hrát tu blbou Hru pro vojáky Gogolandu (pozn.: to je ale kus idiota ten Horden), vzdát se erbu své rodiny a zapřít ho, ale už ho má zpátky a ještě se k němu hrdě hlásí, prý se mu líbí." (pozn.: pochopitelně, že se mu líbí, je to dílo skutečného mistra a navíc jsem ho dělal několik hodin). Vzkříšený Mamon Damion: "Řekl jsem vám jasně: "Do temné samoty!" Princ démonů Horden: "To jsme udělali, můj pane. Na krále jsme seslali pomatení mysli a on ho vyhnal do exilu. Už je ale zase zpátky v království, chvástá se důstojnickou uniformou a dokonce startuje nájezdy!" Vzkříšený Mamon Damion: "Řekl jsem vám jasně: Zatlačte mu oči!" Princ démonů: "Ano, můj pane, zatlačíme, už na tom pracujeme, máme v království spojence, uděláme to takhle:........." Bohužel tady zvukový záznam končí, alespoň to tvrdí Grundigg (pozn.: možná přede mnou něco tají a připisuji ho na seznam podezřelých). No, v každém případě mě bude moc zajímat, co se zase Emeshovi náhodou stane.
Jsem zděšen. Naprosto zděšen. Dozvěděl jsem se hrozné věci a nyní jsem zděšen. Otřesen. Ale od začátku. Starý písmák Mrazivé hlídky Earl EdWord ohluchl. Definitivně a úplně. Můžete mu nechat populárního tenora Terrora (asi nejznámějšího Mocného Yokaie) zpívat přímo do ucha a on nic neuslyší. Prostě ohluchl. Jsme staří přátelé, takže není divu, že jsem to byl já, koho poprosil, abych ho naučil na stará kolena číst a psát. A za to mi dal svého cvičeného Jeskynního netopýra Grundigga. Už ho nebude potřebovat. Zato moje vyprávění asi vysvětlení potřebuje. Jistě se ptáte, jak mohl EdWord dělat písmáka, když byl negramotný. No, tak u nás v Legii země by mu to neprošlo, ale v Mrazivé hlídce je možné ledacos. EdWord byl audiopísmák. Určitě znáte technologii záznamu zvukové stopy v jeskyních. Princip je jednoduchý, řeknete něco nahlas a odpoví vám ozvěna. Čím hlubší jeskyně, tím lepší echo. Po krátké chvíli už ozvěnu neuslyšíte, ale to neznamená, že zmizela. Stále tam je, dlouhá leta, zacyklená do stěn. Jenže slyší ji jen skvěle vycvičené ucho Netopýra, nejlépe Jeskynního netopýra. Ten je dražší a pořídit si kvalitního Jeskynního netopýra je nákladné. Určitě se to ale vyplatí, protože běžný netopýr trpí řadou nedostatků, věkem začíná být nedoslýchavý a přenos není perfektní. Také může začít koktat nebo mu může přeskakovat hlas, když jsou v jeskyni nové průduchy a echo je poškozené. Já si pochopitelně ze svého skromného platu skromného kronikáře dovolit Jeskynního netopýra nemohu, ale vždycky jsem chtěl netopýra mít a dlouho jsem se zabýval myšlenkou pořídit si obyčejného Netopýra a jednoho, konkrétně staršího Netopýra Emgetóna, jsem si vzal od chovatele na zkoušku. V případě Emgetóna jsem ale za nízkou cenu dostal odpovídající kvalitu. Emgetón trpěl chronickým zánětem středního ucha a pletl si některé hlásky. Přesněji si pletl hlásku L s N. Navíc byl Netopýr ze staré školy, takže mi okamžitě odmítl přehrát pasáže zachycené v jeskynním komplexu Havranova, popisujících vládu královny Kuldy, protože sprosťárny nečte. Ovšem Grundigg je vynikající kvalita, je sice monofonní, ale umí napodobovat hlasy a je v energetické třídě A+++, čili mu stačí stonožka a dva chrousti týdně. Dnešní záznamy jsou na daleko lepší úrovni než tomu bylo dříve. Tehdejší echa z pískovcových jeskyní byla zvukově málo věrná a většina zvukových stop je netopýry nepřehratelná, například Emgetón už nebyl se zvukovými stopami z pískovcových jeskyní vůbec kompatibilní. Většinou začal kvičet jako myš v pastičce a musel jsem na něj pískat ultrazvukovou píšťalkou, která funguje jako dálkové ovládání. Jednou dokonce Emgetón omdlel, když jsem po něm chtěl přehrát ozvěnu z nádražní haly. Spadl ze stropu a jak byl v šoku, úplně bezmocně stál rovně a vzpřímeně na nohou. Moderním trendem se stala echa z high fidelity krápníkových krasů, ve kterých jsou uchována, dá se říci, navěky. Ve velké krápníkové jeskyni jsem objevil podivuhodný zvukový záznam. Sám Grundigg mi potom otevřeně přiznal, že zatím něco tak děsivého ve svém životě nereprodukoval. Pořídil jsem písemný záznam rozhovoru Prince démonů Hordena a Vzkříšeného Mamona Damiona. Přepisuji ta slova a běží mi mráz po zádech. Nekecám. Princ démonů Horden: "Stále žije, můj pane. Ten potomek Sumerský opice a Legionářského psa (pozn.: Grundigg nemá žádné zábrany používat vulgární slova nebo jinak nevhodná slova, naopak se zdá, že v tom našel zalíbení) sílí den ode dne. Chce se stát Božskou bytostí." Vzkříšený Mamon Damion: "Řekl jsem vám jasně: Přebarvěte krev!" Princ démonů Horden: "To jsme udělali, můj pane. Vnukli jsme mu myšlenku hrát tu blbou Hru pro vojáky Gogolandu (pozn.: to je ale kus idiota ten Horden), vzdát se erbu své rodiny a zapřít ho, ale už ho má zpátky a ještě se k němu hrdě hlásí, prý se mu líbí." (pozn.: pochopitelně, že se mu líbí, je to dílo skutečného mistra a navíc jsem ho dělal několik hodin). Vzkříšený Mamon Damion: "Řekl jsem vám jasně: "Do temné samoty!" Princ démonů Horden: "To jsme udělali, můj pane. Na krále jsme seslali pomatení mysli a on ho vyhnal do exilu. Už je ale zase zpátky v království, chvástá se důstojnickou uniformou a dokonce startuje nájezdy!" Vzkříšený Mamon Damion: "Řekl jsem vám jasně: Zatlačte mu oči!" Princ démonů: "Ano, můj pane, zatlačíme, už na tom pracujeme, máme v království spojence, uděláme to takhle:........." Bohužel tady zvukový záznam končí, alespoň to tvrdí Grundigg (pozn.: možná přede mnou něco tají a připisuji ho na seznam podezřelých). No, v každém případě mě bude moc zajímat, co se zase Emeshovi náhodou stane.

Klíče do podzemí

Dříve nebo později se každý hrdina domákne toho, že procházení katakomb je velice důležité a v hraní ORNY má nezastupitelnou roli. Řeknu-li to jinak, procházet katakomby je potřeba a je nutné je procházet často. A do těch katakomb se musí hrdina nějak dostat. Nejprve se musí dostat na dohled ke vchodu a nebo použít soukromé katakomby, či katakomby svého území v pevnosti. A pak se musí dostat dovnitř. K tomu musí mít klíč nebo klíče (v závislosti na módu, který si pro procházení katakomb zvolí). Taxy jsou různé: od jedním klíčem počínaje pro standardní průchod, až po náročný mód, pro který je zapotřebí se připravit 25 klíčů). 

Klíče je důležité křečkovat. Jestli se vám bude zdát, že jich máte nějak moc, doslova luxusní nadbytek, buďte rádi (k tomu drobná vsuvka: zcela jistě nehrajete správně a dobrovolně se brzdíte v rozvoji postavy), může se klidně brzy stát, že budete dřít bídu s nouzí a budete jich mít naopak akutní nedostatek. Logicky zde hodně záleží na tom, jakou máte organizační strukturu hraní, protože některé typy hraní jsou autoregenerační z hlediska utrácení a získávání klíčů, jiné jsou zabijácky rozhazovačné. Už z principu vyvážení hry vyplývá, že i za předpokladu maximálního oportunismu vyhledávácí strategie (tedy že v terénu nevynecháte jedinou příležitost, abyste zabili monstrum poskytující klíč), měli byste být přesně vybalancováni a klíčů byste neměli mít ani přebytek ani nedostatek. Za přebytek považuji počet klíčů, který trojnásobně převyšuje vaši každodenní spotřebu klíčů, za nedostatek považuji nejen nemožnost vstoupit do katakomb, ale také nemožnost odehrát jakýkoliv formát, který momentálně potřebujete a je pro vás výhodný.

Klíče získáváte různými způsoby: 

- můžete ho obdržet jako dar

- můžete ho nalézt jako náhodně generovanou věc

- můžete ho dostat jako denní prémii za otevření hry (v kalendáři se můžete přesvědčit, kdy je přesně výplata klíčů

- můžete ho vylovit při rybaření z vody

Úplně a zdaleka nejčastěji ho ale získáte tím, že ho upustí nějaké vámi zabité monstrum. Těch monster zase není tolik, takže se nám určitě vyplatí si zjistit, která to jsou a jak se k nim můžeme dostat. V první řadě je potřeba připomenout, že klíče přináší bossové (šampioni) a některé truhlice.

Tato monstra potkáváme všude. Klíče mají příšery vodní, běžné, lesní, obývající katakomby i ty, na které se podnikají nájezdy. Některé příšery jsou v poskytování klíče či klíčů tutovky, u jiných nemáte stoprocentní jistotu a u některých je to tak, že spíše je předpoklad, že vám klíč upustí, než že by vám ho nedali. Nevím, zda existují přesné statistiky, ale myslím, že to není úplně podstatné. Intuitivně je odhadnete. V každém případě nevynechejte jedinou příležitost k tomu, abyste zabili příšeru, která vám klíče může poskytnout.

Na čtyřech obrázcích jsem vysbíral všechna monstra, která u sebe mají klíč. V několika případech je překvapením, že jsou poskytovateli klíče, v jiných případech (například u Pána jeskyně) je divné, že klíč hrdinům nedají.

Když jsem obrázky sestavoval, neuvědomil jsem si, že je budu chtít popsat názvy příšer. Názvy se tam nevejdou ve velikosti, která by zajišťovala čitelnost. Vy ale ta monstra znáte, poznáte je kdekoliv na ně narazíte, takže popis úplně nutný není. Pod obrázky jsou názvy, nejlepší je ale naučit se monstra vizuálně zpaměti, abyste mohli v terénu okamžitě reagovat a příležitost získat klíč nepropásli.

Prastarý vládce Draugrů, Prastarý Mimik, Elitní Balor

Balorský červ, Carman z podsvětí, Kurolišek

Cthulhu, Červ smrti, Démonický rytíř

Pán Draugrů, Osvícený princ, Vzkříšený Fenrir (pozor! běžný Fenrir klíč nemá)

Chrlič, Carmenin Chrlič, Brána Baloru

Král Gradlon, Mocný gryf, Mocný Mimik

Gryf, Vzkříšený Hel, Hvězdopán

Hydra, Geniální Cade, Kelpie, 

Kerberos, Padlý Král Artuš, Šašek

Padlý Merlin, Nejmocnější Mimik, Král králů Mimiků

Vzkříšený Naggeneen, Odin, Scruuge

Vzkříšený Surt, Cerus, Tiamat

Titán, Rytíř soumraku, Týfón

Carman

Buffalobills, skromný a oddaný kronikář
Littera scripta manet